Przywództwo
Interwencje zespołowe
W erze złożoności nikt nie ma wszystkich odpowiedzi.
Dlatego współpraca nie jest opcją – jest koniecznością
– Simon Sinek
Zespół jest podstawową formą organizacji współpracy w firmach. Dobrze funkcjonujący zespół powinien spełniać dwa współzależne kryteria efektywności: realizować cele i spełniać oczekiwania kierowanego do niego przez klientów czy organizację oraz spełniać oczekiwania jego członków co do sposobu pracy, możliwości rozwoju, zapewnienia wsparcia i bezpieczeństwa relacyjnego. Lider odgrywa kluczową rolę w nadawaniu tonu współpracy zespołowej zarówno poprzez klarowne stawianie celów i ich egzekwowanie jak i dawanie przykładu i dbanie o sposób ich realizacji.
Co jest dowodem?
54% wzrost
wskaźników powodzenia projektów dzięki intensywnej komunikacji i współpracy zespołowej.
Źródło: Badanie Microsoft (2023)
82% pracowników
czuje się bardziej zmotywowanych, gdy ich indywidualne cele są zgodne z celami zespołu i firmy Źródło: Raport PwC (2022 r.)
Co się zmieni?
Po warsztacie zespół:
- Dysponuje uzgodnionym planem działań zmierzającym do rozwoju jednego lub kilku obszarów DRIVE™:
D Direction – Poczucie spójnego kierunku,
R Relationship – Bezpieczeństwo relacyjne (psychicznego)
I Initative – Sposób funkcjonowania ułatwiający podejmowanie inicjatywy
V Vitality – Poziom energii i zaangażowania członków zespołu
E (Team) Efficacy – Przekonania członków zespołu o jego skuteczności i sprawczości - Zwiększył poczucie bezpieczeństwa psychicznego wszystkich członków
- Lider – uzyskał od zespołu informację zwrotną od zespołu i odpowiedź na kluczowego dla niego/niej pytania
- Członkowie zespołu dysponują informacją zwrotną, która rozwinęła ich relacje 1 na 1
- Inne zależnie od diagnozy zespołu, potrzeb lidera i członków zespołu.
Co jest wyjątkowe?
DRIVE™
DRIVE™ – proste narzędzie szybkiej intersubiektywnej oceny pracy zespołu odnoszące się do istotnych dla efektywności konstruktów takich jak bezpieczeństwo psychiczne i poczucie własnej skuteczności zespołu.
Trzy perspektywy projektu warsztatu – sukces warsztatu zespołowego „zaczyna się” dużo wcześniej niż data jego realizacji. Kluczowe jest zaangażowanie lidera, jego/jej oczekiwania i potrzeby i to jest jedna perspektywa. Druga to perspektywa członków zespołu i ich potrzeb związanych z bieżącą sytuacją. Trzecia pomocna perspektywa to nasza wiedza odnośnie procesów grupowych i dynamiki pracy zespołowej i doświadczenia wspierania kilkuset zespołów biznesowych
Trzy perspektywy
projektu warsztatu
Inspiracja przez
doświadczenie
Inspiracja przez doświadczenie poza pracą poznawczą (np. analiza DRIVE) często bardzo użyteczne jest, gdy zespół doświadczy jakiegoś aspektu współpracy dla wzrostu własnej samoświadomości tendencji do funkcjonowania.
Co do wdrożenia?
Zależnie od postawionych celów – najczęściej pakiet działań zespołowych ukierunkowanych na sposób działania zespołu oraz indywidualne plany rozwoju członków zespołu















